Analyser og rapporter
Karrierevalgsanalyse
2024 Rapport udarbejdet af Asmildkloster Landbrugsskole
I denne rapport skildres en analyse af landbrugselevers præferencer og tanker om karriere, fremtid og eventuel videreuddannelse. Analysen baserer sig på data fra elever på landbrugsuddannelsens trin 2, 3 og 4. Asmildkloster Landbrugsskole, Bygholm Landbrugsskole, Dalum Landbrugsskole og Landbrugsskolen Sjælland har deltaget i analysen i perioden efterår 2023 til efterår 2024. Analysen viser at der er en meget stærk dedikation og tro på fremtiden blandt landbrugseleverne og fremhæver flere muligheder for at styrke landbrugets lederuddannelser.
Registerbaseret overgangsanalyse af uddannelses- og beskæftigelsesmønstre blandt dimittender fra landbrugsuddannelserne
2024 Rapport udarbejdet af Teknologisk Institut
I denne rapport skildres en dybdegående analyse af nyuddannede landmænds karrieremønstre. Resultaterne baserer sig på registerdata om alle nyuddannede landmænd, produktionsledere og agrarøkonomer fra 2014 og frem. Analysen fremhæver flere tendenser, som er afgørende at overveje ved udformningen af strategier der sikrer fastholdelse af dygtige medarbejdere inden for landbruget.
Registerbaseret overgangsanalyse af uddannelses- og beskæftigelsesmønstre blandt dimittender fra landbrugsuddannelserne
Et landbrugserhverv i hastigt forandring
2023 Rapport udarbejdet af Seges Innovation i samarbejde med Teknologisk Institut
I denne rapport skildres landbrugets aktuelle situation og arbejde med grøn omstilling.
Derefter stilles skarpt på, hvad det betyder for fremtidens landmænd og dermed for landbrugsuddannelserne. I kortlægningen er der bragt perspektiver fra aktører i værdikæden, fageksperter, forstandere, undervisere og elever samt landmænd.
Der opfordres til at læse rapportens bilag for yderligere uddybning
Et landbrugserhverv i hastig forandring - kortlægning af fremtidige kompetencebehov i relation til grøn omstilling.
Tilhørende bilag.